zondag 8 december 2013

De kerstboom


Elk jaar vindt hier hetzelfde ritueel plaats na de sint, de kerstboom wordt opgetuigd en dat heeft ieder jaar weer dezelfde voeten in de aarde. Het begint bij de aankoop. Wij gaan al jaren naar de caravanstalling onder aan de Vlaardingsedijk en als ik samen met mijn schat ga worden er minstens tien bomen bekeken, is deze niet te groot/te klein/te vol/te dun. Als ik alleen ga neem ik altijd de eerste de beste boom die de verkoper voor mij uit het net haalt, deze boom wordt thuis standaard onthaald op het commentaar dat ook bij de aanschaf aan de orde is.

De aangeschafte boom wordt vervolgens in onze auto gepropt en met mij klemvast achterin, als we samen gaan, gaat het naar huis. Tot de aanschaf van de volgende boom liggen er nog naalden in onze auto (vroeger had je kinderen die voor tweeguldenvijftig je auto nog wel eens wilde stofzuigen)

Mijn taak thuis is de boom in zijn standaard bevestigen en me verder nergens mee bemoeien, een taakverdeling die mij uitstekend bevalt. Mijn vrouw gaat vervolgens de boom optuigen met een keuze uit vintage ballen die voor zes bomen genoeg is. Voordat het zover is moeten er eerst lampjes in en daar begint het eerste brom-momentje. G361%$(*8VD er zijn lampjes kapot! Meestal wordt het hele huis overhoop gehaald op zoek naar lampjes die er niet zijn. Het volgende brom-momentje is meestal de kat die als een gek over het kleed gaat rennen waar de kostbare ballenwaar ligt uitgestald.
Maar dan als de eerste ballen eenmaal hangen hoor ik mijn schatje weer neuriën en onder het genot van een bokbiertje worden minitieus alle ballen, ook die hele ouwe van opa en tante Gré, een voor een op zijn plek gehangen.

De rest van de maand december wordt er vervolgens meerdere keren per dag geroepen wat een schitterende boom we weer hebben.

Fijne feestdagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten