maandag 2 december 2013

bananendadelnotenhavervruchtenrepen ZONDER suiker


Toen onze zoon twee was moesten we ouwe opa (een Bourgondiër) in de gaten houden, want als we even niet keken gaf hij hem een suikerklontje! A joh één suikerklontje...Suiker is niet gezond zeggen ze tegenwoordig en ik probeer zelf zo weinig mogelijk ervan te eten zonder fanatiek te worden.
In mijn vorige recept van energierepen zat ongeveer 20 gram suiker per reep, teveel dus.

Het volgende recept heb ik uit mijn mouw geschud en ik denk dat het een aardige basis is voor verdere experimenten. De stevigheid is uitstekend, alleen mag het misschien iets zoeter, wat minder haver misschien en wat extra gemalen rozijnen. Ook blokjes pure chocolade erdoor is misschien lekker (o, daar zit wel suiker in....)

100 gram haver (grof)
050 gram haver tot meel gemalen in de keukenmachine/staafmixer
050 gram amandelen
025 gram amandelen fijgemalen
025 gram sesamzaadjes
050 gram zonnebloempitten
025 gram zonnebloempitten fijngemalen
050 gram pompoenpitten fijngemalen
050 gram hazelnoten
150 gram rozijnen/krenten
100 gram cranberries
001 theelepel speculaaskruiden of kaneel

Doe dit in een kom. Meng in een andere kom 100 gram dadels zonder pit, drie rijpe bananen en twee eieren en doe deze prut in de eerste kom en roer alles goed door.

Update: bij de tweede keer nog 50 gram rozijnen extra meegemalen, een stukje gember, schil van  een halve citroen en wat citroensap.

Update twee: 25 extra gemalen hazelnoot, 25 chiazaad, 50 incabessen, 25 gojibessen, 50 extra gemalen amandelen, 50 gram macadamia noten, 1 el honing, 1 extra ei

Doe het in een ingevette platte ovenschaal en bak het in 30 tot 35 minuten op 170/180 graden. Ik had de oven op bovenwarmte/onderwarmte staan, want de heteluchtfunctie is kapot.






2 opmerkingen:

  1. Hello From Volrecepten.be!

    We are a recipe search engine and I would like to invite you to join our site and make your recipes available to many people. If you liked it, you can join through the top blogs on the right of the page.
    Please, contact me if you any question :) at info@volrecepten.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi,
      Ik vind het wel leuk, maar ik blog niet alleen over recepten.

      Verwijderen